اجاره لیفتراک خالد

0172 188 0912

بهره‌وری پائین معضل حمل و نقل گلستان/ ضعف در زیرساخت‌ها



بهره‌وری پائین معضل حمل و نقل گلستان/ ضعف در زیرساخت‌ها

گرگان- ناوگان باری قدیمی و فراهم نبودن زیر ساخت های جاده ای، دریایی و ریلی از عمده ترین چالش های پیش روی صنعت حمل و نقل گلستان محسوب می شود.

لیفتراک خالد، گروه استان‌ها-مهین نورافروز: در فرآیند توسعه اقتصادی، همبستگی مستقیم و مثبتی میان گسترش حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی وجود دارد، به عبارت دیگر همراه با افزایش تولید ناخالص داخلی، میزان ارزش افزوده بخش حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل توسعه و رشد اقتصادی بسته به توسعه بخش حمل و نقل نیز افزایش می‌یابد.

بدون وجود شبکه حمل و نقل، تأسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب تصور رشد و توسعه غیرممکن به نظر می‌رسد.

در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت جهانی در مقطع زمانی فعلی و روند گسترش آن نمی‌توان نقش سیستم‌های حمل و نقل در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جا به جایی، ایمنی و سطح خدمات ارائه شده را انکار کرد.

صنعت حمل و نقل گلستان نیز از این کمبودها بی نصیب نبوده و ضعف در اجرای زیرساخت‌های مرز اینچه برون، فرسودگی ناوگان حمل و نقل، ضعف در اجرای پروازهای خارجی، مشکلات ترانزیتی، افزایش هزینه‌های استهلاکی برای رانندگان جاده‌ای و دیگر مسائل مشکلاتی بشمار می‌رود که حرکت فعالان این حوزه را کند کرده است.

بهره‌وری پائین معضل حمل و نقل گلستان/ ضعف در زیرساخت‌ها

به منظور بررسی مشکلات این حوزه نشستی اختصاصی با حضور مسئولان مرتبط برگزار شد.

توسعه استان در گرو صنعت حمل و نقل است

به گفته رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، نیازمند احصاء مشکلات در حوزه حمل و نقل هستیم.

رحمان قره باشی افزود: این صنعت تأثیر بسزایی در توسعه اقتصاد ملی دارد و استانی موفق است که بتواند صنعت حمل و نقل خوبی داشته باشد.

وی گفت: حمل و نقل یکی از اجزای حیاتی زنجیره تأمین است و نقش مهمی در جابجایی کالاها از تأمین کنندگان به تولید کنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان ایفا می‌کند و از این رو چالش‌های موجود در این صنعت موجب شده تا بخش زیادی از توسعه تجاری استان به دلیل این کمبودها از بین برود.

قره باشی ادامه داد: توسعه استان در گرو صنعت حمل و نقل است و فقط نباید چالش‌های اقتصادی را بررسی کرد، چرا که صنعت حمل و نقل وابسته به اقتصاد و جدای از آن نیست.

وی گفت: فعالیت‌های ترانزیتی می‌تواند درآمدی چه بسا بیشتر از فروش نفت خام برای کشورمان به ارمغان بیاورد اما متأسفانه فرصت‌ها مغتنم شمرده نشد و امروز رقبای ما مجدانه تعریف مسیرهای جدید را در دستور کار دارند.

وی گفت: گلستان نیازمند استفاده از همه حوزه‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی است، اما وجود برخی مشکلات صنعت ریلی و هوایی را با مشکل مواجه کرده است و ترانزیت‌های زمین هم گاهی در این پیچ و خم‌ها گرفتار می‌شوند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی افزود: یکهزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت کالا فعالیت دارند که نیازمند به روز رسانی اند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های مناطقی چون اینچه برون نیازمند رفع مشکلات زیر ساختی و لجستیکی است، چرا که سرمایه گذارن به علت فقدان زیر ساخت‌ها علاقه‌ای به حضور در این منطقه ندارند.

بهره‌وری پائین معضل حمل و نقل گلستان/ ضعف در زیرساخت‌ها

پیگیری مطالبات باید دو سویه باشد

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی نیز اظهار کرد: صنعت حمل و نقل یکی از بهترین فرصت‌ها برای توسعه حوزه خدمات است.

هامان هاشمی افزود: در بسیاری از کشوها جی. دی. پی آنها از طریق صنعت حمل و نقل تأمین می‌شود و این نشان دهنده نقش مؤثر این صنعت در افزایش سرانه است.

وی ادامه داد: جریان پیگیری مشکلات و مطالبات فعالان این صنعت در استان باید دو سویه باشد و اتاق به عنوان رابط بخش خصوصی و دولتی نقش مهمی در رساندن مشکلات فعالان این صنعت به دولتمردان دارد.

هاشمی گفت: باید به دنبال یک نقش آفرینی جدید در صنعت حمل و نقل برای بازگشایی کریدور بازار استان باشیم و با مدیران بالا دستی در این زمینه به نتیجه برسیم.

هاشمی افزود: اقتصاد جزیره‌ای مشکلی است که در همه استان‌ها و بخصوص گلستان به وضوح دیده می‌شود و باید چاره‌ای اساسی برای برون رفت از این مشکلات اندیشیده شود.

صنعت حمل و نقل جدای از توسعه اقتصادی نیست

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم اظهار کرد: حمل و نقل یکی از اجزا حیاتی زنجیره تأمین است و نقش مهمی در جابجایی کالاها از تأمین کنندگان به تولید کنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان ایفا می‌کند.

امیر یوسفی گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور صورت گرفته باز هم می بی نم که تولید کنندگان و فعالان صنعت حمل و نقل با تلاش خود در حال سرپا نگه داشتن این صنایع هستند، اما مشکلاتی هم دارند که به حق است و توسعه استان و کشور در گرو رفع این دغدغه‌ها است.

وی گفت: فرسودگی ناوگان، محدودیت سوخت گیری در روز، افزایش قیمت روزانه لوازم یدکی و لاستیک و نبود حمایت‌های بیمه‌ای مناسب، از مشکلات مهم رانندگان و حمل و نقل باری است و از سوی دیگر فقدان راه‌های ریلی مناسب و زیر ساخت درست در منطقه اینجه برون مشکلات زیادی را برای رانندگان و از جمله تجار بوجود آورده است.

یوسفی گفت: در بحث تجارت همه چیز بستگی به صنعت حمل و نقل دارد و چنانچه کالایی تولید اما ارسال نشود، چند مجموعه متضرر می‌شوند.

وی افزود: باید مشکلات این حوزه نیز در اتاق بررسی و در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به مدیران بازگو و برنامه ریزی و راه حل مناسبی برای آن اندیشیده شود.

به گفته یوسفی، صنعت حمل و نقل جدای از توسعه اقتصادی نیست و رابطه مستقیمی با آن دارد به این صورت که این صنعت هر اندازه مختل شود بدون شک تورم، بیکاری و مشکلات اقتصادی زیادی را در پی خواهد داشت.

حمل و نقل ستون توسعه اقتصادی است

حمل و نقل نقش مهمی در اقتصاد دارد و ستون فقرات توسعه اقتصادی است که امکان جابجایی کالاها و افراد و ایجاد شغل را فراهم می‌کند.

صنعت حمل و نقل با چالش‌های مهمی از جمله نیاز به سرمایه گذاری زیرساختی و نوسازی فناوری مواجه است. با این حال، نوآوری در فناوری حمل و نقل پتانسیل تغییر صنعت و اقتصاد را در پی دارد و فرصت‌های جدیدی برای رشد و توسعه ایجاد می‌کند.

از آنجایی که زنجیره تأمین و لجستیک، قوام دهنده رشد و توسعه حمل و نقل می‌باشد، امید می‌رود پهنه‌های لجستیکی استان ضمن مکان یابی، تعیین مطالعات اقتصادی، پشتیبانی بانک‌های عامل، میزبان خوبی برای سرمایه گذاران و متخصصان و صاحبان کسب و کار این بخش باشد، لذا باید از دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های و بخش نامه‌های تکراری که قابلیت اجرا و پویایی لازم را ندارد، پرهیز شود.



منبع : مهر نیوز